Hull University maant zijn onderwijzend personeel aan om niet langer rekening te houden met spelfouten, verkeerde interpunctie of gebrekkige grammatica in hun quotering. De universiteit verwijst voor deze beslissing naar hun diversiteitsbeleid en engagement voor inclusiviteit en stelt dat de vereiste om correct te kunnen schrijven kansengroepen discrimineert (VRT, 2021).
Deze berichtgeving zorgde in de UK voor beroering bij zowel voor- als tegenstanders. Sommige hogere onderwijsinstelling zoals de universiteit van Worchester gaven aan dit voorbeeld te willen volgen, kritiek kwam er dan weer vanuit onder meer de nationale politiek van minister Michelle Donlan verantwoordelijk voor universitair onderwijs) (BBC, 2021 & Turner, 2021).
De maatregel beroerde niet enkel de lokale media, maar zorgde ook in Vlaanderen voor discussie en uiteenlopende reacties. In De afspraak toonde auteur en voormalig docent Engelse Letterkunde & creatief schrijven Kristien Hemmerechts haar begrip en waardering voor de beslissing. De auteur en voormalig docent Engelse Letterkunde & creatief schrijven vertelde dat ook zij van mening is dat spelfouten geen aanleiding mogen vormen voor puntenverlies bij een examen waar taal niet behoort tot de domeinspecifieke leerresultaten. Zo zou een student fysica niet bestraft mogen worden voor een dt-fout. Onderwijsexpert en psycholoog professor dr. Wouter Duyck (UGent) sprak zich uit tegen de maatregel en stelde dat geletterdheid verlagen de sociale mobiliteit allesbehalve ten goede komt en dat een goede taalbeheersing een doorslaggevende rol speelt in het verdere (beroeps)leven.
De vraag naar in hoeverre taalfouten doorslaggevend zijn bij beoordelingen en doorwegen in niet-taalvakken leeft ook in Vlaanderen al van voor deze kwestie. In enkele Vlaamse instellingen voor hoger onderwijs werd vanuit die zoektocht reeds een gerelateerde maatregel inclusief gemaakt, namelijk de faciliteit ‘spellingsfouten niet bestraffen bij niet-taalvakken’.
De essentie in deze discussie is in welke vorm en mate deze en andere maatregelen de toegang naar het hoger onderwijs kunnen verbreden. Die zoektocht naar handvaten om hoger onderwijs inclusiever vorm te geven kan gelinkt worden aan de methodiek van Universeel Ontwerp. Universeel Ontwerp neemt neemt diversiteit als uitgangspunt en wil onnodige barrières in het leerproces zoveel mogelijk weggewerken om inclusief onderwijs te waarborgen.
De verhitte discussies tonen dat de roep om een meer toegankelijke, inclusieve inrichting van het hoger onderwijs nog steeds actueel is en dat instellingen hoger onderwijs zoekend zijn naar een onderbouwde, gedegen aanpak. Het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) ondersteunt universiteiten bij het implementeren van universeel ontwerp. Via zijn lerend netwerk 'universeel ontwerp' wil het met de hogeronderwijsinstellingen dergelijke discussies verder verkennen en uitdiepen. Hierbij worden steeds zowel toegankelijk als kwalitatief onderwijs als toetsstenen meegenomen.
BBC NEWS (2021, 15 april). Student literacy: Minister 'appalled' by move on bad spelling. geraadpleegd op 26 april 2021, via https://www.bbc.com/news/uk-england-humber-56761589
Hiroux, D. (2021, 19 april). Moet de dt-regel op de schop? Kristien Hemmerechts: “Als je op spelling focust, verlam je mensen”. VRTNWS. geraadpleegd op 26 april 2021, via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/19/discussie-dt/
SIHO (2020-2021). Webinar series: Towards genuinely inclusive Universities.
Turner, C. (2021, 11 april). Marking down students for spelling mistakes is ‘elitist’, says university. The Telegraph. geraadpleegd op 26 april 2021, via https://www.telegraph.co.uk/news/2021/04/11/marking-students-spelling-m…
University Hull (2021, 14 april) Why University of Hull students will not be marked down for bad spelling.