Inclusieve maatregelen zijn vaak voorkomende redelijke aanpassingen die toegankelijk gemaakt worden voor alle studenten. Ze ondersteunen een inclusieve leeromgeving maar zijn vandaag ook voorwerp van debat. Er is vraag naar de voordelen, naar de regelgeving en naar een gestructureerde aanpak om een inclusief beleid vorm te geven.
Om instellingen te ondersteunen bij de implementatie van een gestructureerd inclusief beleid rond inclusieve onderwijs- en evaluatiemaatregelen, ontwikkelde het SIHO de leidraad 'Inclusieve onderwijs- en evaluatiemaatregelen: van beleid naar praktijk'. De leidraad biedt inzicht in het hoe en waarom van inclusieve maatregelen, geeft richtlijnen en ondersteunende fiches en beantwoordt vragen uit de praktijk, gestoeld op wetenschappelijk onderzoek.
De leidraad bevat drie ondersteunende fiches die concrete tips aanbieden voor hetzij studenten, hetzij lesgevers en hoe zij best met inclusieve maatregelen omgaan.
De leidraad werd op 15 oktober 2024 voorgesteld op het symposium 'Inclusieve maatregelen van beleid naar praktijk' in de Koninklijke Bibliotheek België.
Het SIHO biedt instellingen hoger onderwijs ondersteuning bij een gestructureerd beleid rond inclusieve maatregelen. Dit kan via vormingen, advies- en coachingsgesprekken.
Een concrete vraag? Neem contact op via info@siho.be