SIHO provides information and reinforces the positive image of inclusive education. SIHO follows up on good practices (national and international) and stumbling points about inclusion and higher education and informs the wider society about inclusion and higher education.
Newsletters
SIHO publishes a monthly newsletter with information about inclusive higher education.
Vanaf 28 juni 2025 geldt in heel Europa de European Accessibility Act (EAA). Deze wet verplicht bedrijven én overheden om digitale producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Denk aan websites, apps, e‑boeken, klant- en betaalservices en digitale leermiddelen.
Lees zeker verder waarom dit belangrijk is voor jullie als onderwijsinstelling en hoe je ermee aan de slag kan gaan.
SIHO blikt trots terug op een positieve evaluatie.
Met veel enthousiasme delen we mee dat de evaluatie van het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO), uitgevoerd in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming, succesvol is afgerond. De evaluatie, uitgevoerd door IDEA Consult, bevestigt dat SIHO haar kerntaak – het ondersteunen van Vlaamse hogeronderwijsinstellingen in het realiseren van inclusief hoger onderwijs – tussen 2020 en 2024 op sterke wijze heeft ingevuld.
Vacature jobstudent marketing en contentcreatie solliciteer tem 25/4/2025
Het SIHO breidt uit en heeft een vacature voor een jobstudent marketing en contentcreatie.
Als jobstudent marketing & contentcreatie speel je een belangrijke rol in het zichtbaar maken van onze missie en projecten. Je werkt nauw samen met het team en levert creatieve input voor het versterken van onze online en offline aanwezigheid.
Register here for the conference on Strengthening the Social Dimension of Higher Education in the EHEA
Met veel plezier nodigen we je uit voor onze conferentie die in het teken staat van het versterken van de sociale dimensie in het hoger onderwijs binnen de Europese Hogeronderwijsruimte (EHEA). Tijdens deze conferentie delen we de resultaten en inzichten van ons driejarige Erasmus+-project: Peer Learning Activities and Resources to Underpin the Principles and Guidelines for Social Dimension (PLAR-U-PAGs).
We presenteren de belangrijkste prestaties en toekomstige stappen om de sociale dimensie in het hoger onderwijs te versterken, inclusie te bevorderen en het welzijn van studenten te verbeteren.
Vertoon je een grote honger naar kennis en nieuwe inhoud? Verwerk je zonder veel inspanningen jouw lesinhouden? Of verveelt leerstof jou snel? Inspireer ons met jouw verhaal!
Hoe kunnen we drempels om hulp te zoeken bij emotionele problemen verlagen? Welke ondersteuning hebben studenten al dan niet nodig? Heb je graag impact op beleid en praktijk? Werk dan mee aan deze wetenschappelijke studie.
The project 'Peer Learning Activities and Resources to Underpin the Principles and Guidelines for Social Dimension across the European Higher Education Area (EHEA)' has been selected for project funding.
Online Final Conference ‘Making mobility programmes more inclusive' 5 April 2022
“The PLAR-4-SIMP project partners are pleased to invite you to the Online Final Conference ‘Making mobility programmes more inclusive', that will take place on 5 April 2022, 13:30-16:30 CEST.”
Een dipje? Twijfels? Je bent niet alleen. Inspireer studenten met jouw verhaal over kwetsbaarheid en twijfel, maar ook over de kracht van verbondenheid.
Depressie, angst en andere psychische klachten komen frequent voor onder studenten. Deel je ervaringen om andere studenten te laten zien dat ze niet alleen zijn.
Neem deel aan Webinar Inclusive Mobility 9 November 2020
Mis de lancering niet van het onderzoeksrapport en de praktijkbrochure met aanbevelingen over het inclusiever maken van mobiliteitsprogramma's voor studenten met een beperking.